torsdag 21 februari 2013

Ysterhetenkrönikan presenterar: På marknadföringsavdelningen hos Procter & Gamble.



En gång på Gillette owned by Procter & Gambles marknadsförings-
avdelning: 

"Jag har förstått att det här med popkultur är något som faller folk i smaken... Hur kan vi slå samman vad som upplevs som coolt och eklektiskt i populärkulturens värld med våra elektroniskt högteknologiska

precisionhår-borttaggningapparater?", sade medarbetare Ken.

"Ja, då jag är uppväxt under de tonårsödemarker som åren under nittiotalet var, så inser jag att det bara finns ett medium att presentera vår produkt i. Och det är ju genom att lansera vår elektroniskt högteknologiska precisionhårborttaggningapparat med den coola halvan av den kritikerrosade och kommersiellt framgångsrika, om än undergroundkitschiga, hiphopduon Outkast.", sade den mindre uppskattade om än någorlunda respekterade medarbetaren Kevin.

"Vad heter denna gentleman?", sade Ken i stiligt manér.

"Det enda möjliga namnet man kan ha om man verkat i den kritikerrosade och kommersiellt framgångsrika, om än undergroundkitschiga, hiphopduon Outkast; André 3000.", sade Kevin.

"Iskallt...", sade Ken ödesmättat.

En underförstådd konsttystnad fyllde rummet med vad konsumenter uppfattar som "fräsch och ung kontorsmiljö". Vilket händelsevis är det enda sättet man kan producera coola produkter på.
Det är visserligen högst subjektivt, men alla med någon som helst självrespekt och känsla för desperat grupptillhörighet förstår att det är bäst att inte ens ifrågasätta varför det är på det här sättet.

"Ring hans management och googla på fräscha termer vi kan använda i marknadsföringen.", sade Ken.

"Googlar vi verkligen fortfarande?", sade den kuvade men jämställde Stella.

"Nej, det är sant..."
"Vi använder AltaVista. Givetvist inte seriöst... Men rent ironiskt. Kidsen gillar sånt. Bra spaning Stella lilla.", sade Ken utan självdistans och med en överpatriakatisk ton.
Alla förstod att det Ken sagt var otroligt töntigt men i kontorsmiljöer kan man inte ifrågasätta sina överordnade. Det var bl a därför den uppenbara sexismen på företaget accepterades. Och trots allt fick ju Stella betalt för att utstå denna psykosociala prostitution.
"Om man blir ersatt monetärt så kan det inte vara moraliskt fel", var en devis företaget sedan länge hade anammat.
Stella ringde.

Allt var frid och fröjd. André 3000s management hörde senare av sig till marknadsförningsavdelningen på Gillette, owned Procter & Gamble med ett telegram som ledigt uttryckte: "Jag är man och har ansiktsbehåring. Ni har gjort helt rätt att höra av er till mig."


Marknaden hade än en gång talat. Det var näst intill gudomligt. Gillette ProGlide Styler lanserades med André 3000 som ansikte utåt.
Man hade blidkat alla som räknades. Hipsters som småbarnsfäder i fyrtioårskris.
Händelsevis så är skillnaden mellan dessa betydelsefulla demografier förvånandevis liten. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Tweets av @MrBiskvi