måndag 29 april 2013

Att älska som en marknadsföringsavdelning

När du går in på din lokala matvarubutik och tar upp en vara kan du vara säker på att bolaget som producerat varan har en marknadsföringsavdelning, eller har anlitat en marknadsföringsbyrå. Allt för att få dig att komma ihåg produkten när du står där på Ica och undrar: "Heinz eller Felix?"

Marknadsföring går i korthet ut på att med hjälp av fördomar komma in under skinnet på specifika köpstarka grupper. Att få dig att känna att du passar ihop med en viss produkt. Så, vilken produkter ska du använda?

Coca Cola Light
Den kvinnliga läsken! För tjejiga tjejer som gillar rosa, mode och tydligen marionettdockor.

"Vi är smala och talar spanska, det har vi Cola Light att tacka för."




McDonalds
Hit går barnen och hälsonördarna. Happy Meal och Sallad åt alla. Bönder har på senare år även dem blivit viktiga för donken.
"Av mig blir du smal, och snygg."





Zalando
Zalando riktar sig för det otränade öga mot män, mot män som är trötta på sina shoppande kvinnor. Män som är trötta på att flickvänner och fruar gör slut på matkassan för att köpa klackskor och örhängen. Men låt er inte luras, Zalando VILL sälja klackskor och örhängen. De är luriga de där marknadsförarna. 

"Jag vill inte att min fru ska handla saker, för jag kommer från 1800-talet."

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Tweets av @MrBiskvi